Author: Petra Braunová

Setkání po 50 letech!

Míša s Ondrou…
Hanka s Jirkou…
Tonda s Milošem a Aleš…

Ne, nemůžete je znát. Nejsou to lidé propíraní v médiích, a přesto jsou tak cenní. Jsou to moji spolužáci! Naprosto neuvěřitelné je, že uplynulo rovných 50 let, co jsme spolu usedli v lavicích v první třídě.

Malé pavilony, přesně takové, které se objevily ve Svěrákově Obecné škole. To byla naše základka v Praze 4 v Michli: Základní škola Na lánech. Domečky jsou už dávno zbořené, na jejich místě vyrostla moderní bílá budova s několika křídly. Přesto je to jako včera, kdy jsme k ní kdysi ráno přicházeli z blízkého okolí. Dnešní děti to bohužel nezažívají. Jsou vezeni rodiči autem přímo před vchod, kolikrát doprovázené přímo do šatny. Nic takového tehdy neexistovalo.

Pamatuju si, jak jsem vybíhala z baráku a pospíchala ke škole. Cestou jsem potkávala spolužáky: Patrika, Jirku, Danu, Zdenku… široko daleko žádný dospělý. Kolikrát jsme si stačili ještě před vyučování pohrát, ukázat si malé otlučené hračky, takové akorát, aby se vešly do kapsy. O přestávkách je šlo měnit: autíčka za samolepky, samolepky za známky…

učitelka Eva Bejlková – všechny nás potrápila!!!

Všemu školnímu trápení jsme se teď zasmáli. Ano, škola nás pomučila, museli jsme číst jak když bičem mrská, učit se násobilku zpaměti, sedět s rukama za zády, hlásit se, o přestávkách se svačinou pochodovat po chodbách… Ano, kluci se prali, holky pištěly, ale všichni jsme to přežili a máme se rádi! Vzpomínky zůstaly krásné.

Lenka nádherně zpívala.

Martin a Olda skvěle malovali.

Simona úžasně cvičila.

Láďa už tehdy tvrdil, že bude zahradník a Pavel, že bude pracovat na železnici. Oběma se to splnilo!

Já osobně na školu nevzpomínám jako na něco zlého, i když se mi tam taky mockrát nechtělo. Ale těšila jsem se pokaždé na kamarády. Po vyučování jsme se scházeli na obyčejné ulici, hráli jsme vybiku, přebíhali silnice, šplhali po haldách hlíny u odstavného nádraží…

Zoufala jsem si z učení, ba dokonce ani na vysokou školu jsem kvůli tomu nešla! 🙂 Samozřejmě mě dnes mrzí, že jsem nestudovala například historii nebo dějiny umění… ale nakonec jsem se všelijakými kličkami dostala tam, kde je mi dobře. Do staré školy v Měčíně, která je dost velká na to, aby přivítala jak současné školáky tak ty bývalé. Moje spolužáky! S politováním jsme zjistili, že jeden z nás už chybí… Karel odešel měsíc před srazem.

Sraz byl plný emocí. I tu vybiku jsme si zahráli! Tak příště na shledanou!

Lenka a Tonda jsou kapitáni!
Pravidla se musí dodržovat! 🙂
zahráli jsme si u starého koupaliště – velikost hřiště si každý z nás představil 🙂
a stejně jsme si neřekli všechno…

Obchodník s deštěm!

Celý rok se těším na chvíli, kdy se do mé staré školy nahrnou děti – účastníci letního divadelního tábora, který pořádám už víc jak patnáct let. Každý rok pro ně mám připravenou kostru příběhu, který společně dotvoříme. Jsou lidé, kteří nechápou, že i děti umí zahrát jakýkoli příběh. I ten pro dospělé. Někteří se čílí: „Vybíráš jim hrozně těžká témata! Nemůžou tomu rozumět!“ Tihle dospělí se hrozně mýlí. I ve skutečném životě je dítě vystaveno situaci, které „nemůže rozumět“ a přesto je její součástí. Každé dítě si samozřejmě situaci přebere jinak, ale svým způsobem ji pochopí. A když o všem s dětmi diskutujete, zjistíte, že nejsou vůbec „malí“ a „hloupí“ ani „nechápaví“. Tyhle diskuze s nimi miluju. A to, že deset dnů děti neviděly vlastní mobil, je nechalo v klidu! 🙂

Diskuze probíhají denně, řešíme každou větu příběhu.

Letos jsme hráli příběh, který jsem napsala na motivy divadelní hry Obchodník s deštěm. Logicky z příběhu vypouštím milostné scény, ale naznačíme je. Berte to zkrátka tak, že onen Obchodník, podvodník Starbuck je sedmnáctiletý mladík. A statek, kam dorazil prodat svůj „déšť“ je v onu chvíli bez dospělých, jsou tu jen děti… proč by to tak nemohlo být?

Probírat s dětmi klasiku je obohacující. Mají své názory, kladou otázky, umí reagovat tak, jako kdyby se skutečně v příběhu octly. V našem příběhu se rozhodly pro koupi deště – i když ti starší tuší, že jde o podvod…

Můj favorit Honza z Prahy – rozený herec s rozervanou duší – není to tím, že žije v domě, kde se trápil i Karel Hynek Mácha?

Na tábor mi opakovaně jezdí skupina dětí z celé republiky. Letos jsem si znovu ověřila, že se z nich skutečně stala jakási „parta“. I když se přes rok vidíme snad jen dvakrát, třikrát, jsem si jistá, že se děti mají rády – i když se umí pohašteřit. Ale nadávky a praní jsme tu ve staré škole vymýtili! Je to jedno z pravidel, které můj tábor doprovází od samého počátku. A jsem v tom důsledná. Pokud někomu ujede sprosté slovo, bývá to v zápalu emocí z divadelní zkoušky – a někdy to bývám i já :).

Sportovec Luky ze Slap u Tábora. Na tábor jezdí k mé radosti i kluci — letos byl stav holky a kluci ideální- 6:6.
Gretka z Tábora, co nezkazí žádnou legraci
letos s námi zkoušela i Nikola z Měčína
Jára z Přeštic s námi jezdí 10 let!
Anežka z Úval je silnou oporou týmu!
Talentovaný, sympatický, vtipný a pekelně nepořádný Kuba z Prahy

Samozřejmě, že nejde od rána do večera zkoušet. Střídáme různé aktivity, na louce, u rybníka, v lese.

Výborný zpěvák Tom ze Slap u Tábora – navíc je technicky zdatný!

Pohybujeme se v okolí Měčína a u toho sbíráme bordel :). Ach, bordelářů je v České republice hafo. Proč jsou lidi tak lhostejní k životnímu prostředí? Bůhví…

Pytel s odpadky nasbíranými mezi Měčínem a Malineckou skálou, cca 1km… ach jo.

Mnoho lidí se ptá, jak dokážu s dětmi zkoušet divadlo a ještě jim u toho vařit? Nejsem s dětmi sama. Snažím se vždy o to, abychom na ně byli dva, tři dospělí – mí přátelé.

Lenka má na starosti hudbu.

Ve chvíli, kdy vařím, jsou děti u piána a trénují zpěv anebo se věnují nějaké hře. Na střídačku mi pomáhají loupat brambory, krájet mrkev, míchat těstoviny. Je to zábavné. A možná neuvěříte, jídlo si děti neuvěřitelně často chválí. Že by to bylo tím, že je ho málo a jedí ho ve chvíli, když mají skutečný hlad? 🙂

Na úklidu příliš nebazíruju. Důležité je divadlo!
Přituhuje! První zkouška v sálu.

Letošní Obchodník s deštěm se nesmírně povedl – ačkoli to tvrdím o každém představení, letos jsme opět zvedli laťku o něco výš. Není to jen názor můj, ale i diváků. Sál byl plný! Jsem šťastná, že zdejší lidé pochopili, že divadlo ve staré škole myslím vážně!

Parta je rok od roku dokonalejší!

A kdeže beru kostýmy? No přece na půdě mojí vlastní. Desítky lidí mi věnovaly staré šatstvo, všelijaké krámy, pro ně nepotřebné. Mám tedy z čeho vybírat! Nejvíce trofejí mám z pozůstalosti po mojí mamce. Jako švadlena nám zanechala stovky látek a starých šatů, šatiček došitých i nedošitých :). Věříte, že tyhle nosily moje starší sestry Renata s Hankou? Však to hned v sálu poznaly a Hanka slzela tak, že nemohla přestat… :).

Kačka z Českého Těšína
Evička z Varnsdorfu
S Lindou z Neratovic

Hlásím do éteru, že děti miluju. Škoda jen, že se z nich časem chtě nechtě stanou dospělí!

Na takovéhle chvíle nejde zapomenout…

Když člověk vdává dceru…

Moje dcery: nevěsta Máří, svědek Johanka a ženich Roman

Vlastně to vůbec není jednoduché. Nikdy jsem o tom nepřemýšlela, protože syn se mi oženil aniž bych musela hnout prstem. Byla jsem tehdy jen čestným hostem a mým úkolem bylo dovést ho k oltáři. Odcházel k němu s úsměvem a já ho s klidem předala jeho ženě Míše.

Tentokrát jsem ovšem dostala spoustu úkolů včetně toho upéct mraky koláčků do výslužky pro hosty.

jestli něco neumím, je to pečení cukroví 🙂
výslužky snad hosty nezklamaly 🙂

Na rozdíl od syna měla dcera mraky požadavků na oblečení ba i na chování během celé akce… Bylo to úsměvné a náročné, ale rozhodla jsem se jí vyhovět. Šla jsem tedy za kultivovanou a snad i elegantní maminku.

Ve chvíli, kdy dcera začala na svatbě slzet, a to bylo na samém počátku, znovu ve mně trklo, jak velký je rozdíl mezi mužem a ženou, synem a dcerou. Věřím ale, že tyhle slzy jí přinesly štěstí.

Panenky z ku-ku-kuřice

Všechno začalo tím, že byla objevena miniaturní kecka…
Výtvarnice Zdenka Krejčová s nalezenou botičkou

Nápady na knihu vznikají různě. Praští vás přes nos třeba v tramvaji, uhodí vás do čela v kavárně… Zaslechnete zajímavou větu… najdete zajímavou věc. Tak skutečně byla nalezena tahle botička, která si vysloveně říkala o příběh. Nechal na sebe čekat dlouhé čtyři roky. Občas mi cosi nesouvislého proběhlo hlavou, ale stále to nemělo hlavu ani patu. Jisté bylo, že hlavní hrdina, ten, který ztratil botičku, nemůže být normální dítě… Ale kdo to tedy je?

Donesla jsem botičku Zdence a společně jsme přemýšlely… do toho jsem potkala pár zajímavých lidí a dětí na svých autorských čteních… a občas zadumala, zda by se nedal příběh některého z nich spojit s botičkou? Nález mi vrtal v hlavě stejně jako nedokončený nápad.

A pak jsem ho potkala. Karlíka. A bylo jasné, že rozsypaný příběh dostává svůj tvar. Osmiletý Karlík z Prostějova. Milý kluk, který se potýká s problémem plynulosti řeči. A ten problém nemá vysvětlení. Přesto po něm Karlík touží. Proč zrovna on nemluví jako všichni ostatní? Rozhodla jsem se po tom pátrat… a příběh byl na světě. O svou botičku se totiž přihlásil Kulda – miniaturní kluk, kterého zajímá lidský svět. Má k němu ovšem mnoho výhrad!

Kniha Panenky z ku-ku-kuřice je psaná ve spolupráci nejen s malým Kájou, ale i jeho maminkou, která mi věrně popsala, co taková starost o synka, který má potíže s řečí, obnáší. Kapitolu za kapitolou jsem posílala do Prostějova, Karlík poctivě četl a posílal dobré připomínky. A tak je kniha tady! Pokřtěna na veletrhu Svět knihy v Praze. Věříme, že pobaví, potěší a poučí nejen ty, kdo problémy s řečí nemají, ale i ty druhé.

Mám narozeniny!

Děsné číslo – a bude hůř 🙂

Všechno je tak pomíjivé! Nedávno mi přece bylo 7. Kde se vzalo těch padesát let? Každopádně už je neodpářu. Vrásky, vysoký tlak, šedivé vlasy… ale i mraky zkušeností. Tisíce pozoruhodných situací. Desítky zajímavých lidí. A stovky dětí všeho druhu.

u mě doma ve staré škole

Když se dívám na fotky, v kolika školách a knihovnách jsem za posledních 20 let byla, zírám. Nejen, jak se měním já, ale jak se mění školy, třídy, způsob výuky – a samotní školáci. Nemají to lehké. Dospělí je zahrnuli vším možným, mají pokojíky plné hraček, stavebnic, plyšáků, počítačových her a ano – i knížek. Lítají z kroužku do kroužku. Rodiče je hlídají tak, jako kdyby měli u nohy přivázaného hlídacího psa. Kromě chytrých mobilů přibyly chytré hodinky. Rodiče ví o každém kroku dítěte. Bože, kdo chce být takhle sledovaný?

Kde je důvěra, že se o sebe takové desetileté dítě postará? Jak se to má naučit? Sociální sítě umožnily, že život je věc veřejná. Ale kde je soukromí? Že by se skutečně jen smrsklo na těch pár metrů čtverečních, kde je wc a kam snad kamery nemíří? 🙂

Jsem vážně ráda, že si děti a učitelky nacházejí cestu za mnou do Měčína

Velmi ráda si s dětmi povídám. Víte, že si často stěžují? Chtějí mít volnost! A myslím, že si s nimi rozumím. Každý je do něčeho nutí, florbal, kytara, balet, zpěv, klavír, karate, keramika… a ony tím pádem nechtějí vůbec nic. Samozřejmě, až na výjimky. Jako bychom se my dospělí zbláznili a zapomněli, že talent si svou cestu najde sám. 🙂

Všem dětem bych přála, aby měly čas, normální čas na svoje dětské blbosti.

Přeju všem, aby se dožili ve zdraví věku jako já, a pokud by to mohlo být o něco déle, díky za to!

S dětmi z mého divadelního spolku

Byla jsem v Marseille!

Let doprovázely turbulence, zejména před přistáním.

Když vám třicetiletý syn dá lístek, na kterém je napsáno, že vás zve do Marseille, spadne vám brada. Dospělý syn, který vám naposledy dal v devíti letech k Vánocům vařečky a od té doby to byly víceméně jen dobré finanční injekce, které ale nevzbuzují dojetí!

Bylo mi vlastně úplně jedno, kam mě zve. I kdyby to byla vstupenka přímo na Mars, jela bych. Být zase sama se synem, a to téměř týden, to je v šestapadesáti přepych! Člověk začne malinko panikařit. I když mu bylo řečeno, že nemá vůbec nic zařizovat, jen se dostavit včas v den D, má nutkání synkovi připravit svačinu a láhev s vodou a taky kšiltovku…

Foukal vítr, syn samozřejmě čepici neměl, ale bez odmlouvání si vzal moji 🙂

Viděla jsem město, kam bych se sama od sebe nevydala.

bazilika Notre-Dame de la Garde
starý přístav v Marseille, o kterém píše Alexander Dumas: „v Marseille je příjezd lodi vždy velikou událostí,..“

Marseille mě ani tak nelákala jako ostrov If… ten byl ale kvůli divokému větru a vlnobití uzavřený – pozorovala jsem ho tedy bohužel zdálky.

pevnost If, kde se trápil fiktivní hrabě Monte Christo
detail pevnosti

Výlet lodí, na které nás vlny zmáčely od hlavy až k patě stál za to. viděli jsme ostrov docela jiný, jehož jméno jsem v rozrušení zapomněla, ale byl plný bílého kamení a racků, syn byl nesmírně příjemný, vtipný a okouzlující. Omlouvám se, jsem pyšná matka. Podařilo se mi porodit a vychovat tři děti, které jsou milé, zábavné a zdvořilé. Je dost možné, že je to proto, že jejich otcové mi do výchovy vůbec nemluvili? 🙂

Možná už Marseille v životě neuvidím, ale na výlet nikdy nezapomenu. Stále budu slyšet: „Mami, nechceš kafe? Mami, nemáš hlad? Mrkneme se támhle na ten kostel?… Je strašně zvláštní a milé poslouchat to a vnímat, jak se ke stáru svět obrací vzhůru nohama. A já přeju každé matce, aby k ní děti byly v dospělosti milé, a když k ní vztáhnou dlaň, nebude to proto, že něco chtějí, ale že něco dávají.

Cathédrale de la Major
uměleckého štukatéra zajímá především fasáda
pohled z vrcholku kopce, zhruba 150 m nad městem
multikulturní město
barevné, zajímavé, trochu divoké

Byly tu zas!

Děti z celé republiky. Hranice na Moravě, Varnsdorf, Úvaly, Sušice, Český Těšín… Je to vůbec možné? Je! Už poněkolikáté se můj dům v Měčíně stal na deset dnů zázemím pro kluky a holky, které baví hrát divadlo. Jaké je tajemství toho, že se tak rychle naučí texty, pochopí smysl příběhu a zvládnou pohyb po jevišti?

Náš tábor má omezený počet míst. Přijelo devět dětí z celé republiky.
Z Měčína se k nám přidaly dvě dívky.

To je trochu záhada. Scénáře mám připravené předem, ačkoli nevím, jak děti budou vypadat. Role proto obsadím až třetí den. Kolegyně Lenka se s dětmi věnuje hudbě. Ta je na jevišti velkým obohacením.

Den před příjezdem účastníků je doma ještě uklizeno 🙂

Marně se snažím dopočítat, kdy jsem se poprvé rozhodla uspořádat letní dětský divadelní tábor. Jistě je to víc jak deset let, možná patnáct? Sedmnáct? Stárnu… Ale s dětmi na to zapomínám!

Měčín – místo nedaleko Klatov, kde jsem jako malá trávila prázdniny u babičky.
Jo, takhle nějak jsem tu pobíhala jako malá Možná jsem i takhle nějak vypadala 🙂

Každým rokem promýšlím, co budeme hrát, a nutno říct, že vybírám čím dál těžší kusy. Letos jsme se vrátili v času do roku 1927 a děti skvěle převyprávěly příběh sirotka ze zaoceánské lodi, který nikdy nedokázal vystoupit z lodi…

Desetiletá Eva z Varnsdorfu zvládla dvojroli.
Snažím se dětem vyprávět nejen samotný příběh, ale osvětlit jim i tehdejší situaci ve světě.

Pátý šestý den už příběh dostává zřetelné obrysy. V tu chvíli je čas vyrazit na jeviště. Něco jiného je totiž „hrát“ na louce a něco jiného v místnosti. Sedmý osmý den už děti umí texty nazpaměť, orientují se v příběhu, ba dokonce zvládají změny, které občas nastanou. S dětmi totiž jeden nikdy neví.

Devátý den je generálka a ten desátý už se hraje pro rodiče a veřejnost. Mám radost, že máme vždy plný sál a lidé odcházejí ohromeni. Jak to ty děti mohly dokázat?

Je to samozřejmě práce. Nesmím pustit dětem otěže, nesmím je nechat „zlobit“. Všeho s mírou. Nechávám jim poměrně velkou volnost – ráno nemáme budíček a večer večerku, vstávají a usínají podle potřeby, i do Klatov jsme vyrazili – a to prosím bez mobilů :). Musím se usmívat, jak na něco takového děti vůbec nejsou zvyklé a cítí se hrozně zranitelně. Ale o tom, že by výlet bez mobilu nezvládly, jsem vůbec nepochybovala.

Myslím, že jsme to zase dokázali. Představení si totiž na konci užívám pouze jako divák, a proto vím, že bylo báječné. Bravo!

Máte chuť poslat k nám své dítě? Napište, pošlu podrobnosti. Jen nechci, abyste dítě přemlouvali. Takové, které se necítí vystupovat, se tu s námi necítí nejlíp, i když ho vždy přemluvíme, aby vystupovalo, není to ono. Nehledám děti z dramatických kroužků, to je totiž úplně jedno, co mají za sebou. Naopak mám výborné zkušenosti s těmi, které snad nikdy v divadle nebyly. Takové nemají předsudky a kolikrát vyniknou tak, že samy zírají.

Takže zase za rok! Termín už vím: 5.-18. srpna 2024.
Těším se!

Poskytnu hodiny tvůrčího psaní!

dětské práce mě opravdu baví

Nápad předat vlastní zkušenosti školním dětem (případně i dospělým) mě napadl zčistajasna, když jsem si při jedné autorské besedě ve škole po delší době prohlédla sešity některých žáků. 🙂

„Nesnáším slohy!“ To je také jedna z vět, kterou často slýchám ve školách. Málokdo z dětí mi věří, že já slohy milovala. Sice mě učitelka nechválila tolik, jak bych si představovala, ale bavilo mě si vymýšlet. V šesté třídě jsem například ve slohové práci tvrdila, že mě omylem zamkli přes noc v klatovských katakombách a byla jsem schopná to odpřisáhnout na smrt svou vlastní a veškerého příbuzenstva. :).

práce se snažím hodnotit, jak nejlépe umím 🙂

Učím děti vymýšlet si. Popisovat situace, které se nikdy nestaly. Postavy, které nikdy nežily. Jde jim to ztuha, ale po několika hodinách – ačkoli tomu zpočátku nevěřily – mají svůj vlastní příběh, ozdobený svými ilustracemi.

vymyslet trefný název příběhu není snadné

Jak moje hodiny tvůrčího psaní probíhají? Především dám dětem dostatek času na to, aby si ho promyslely. Diskutujeme o žánru, formě, času… a teprve ve chvíli, kdy mám pocit, že vědí, co napsat, berou do ruky pero a pustí se do příběhu.

Fantazie je bezbřehá. Mám radost, když ji děti pustí z uzdy a na papíře se jim odvíjí něco, o čem dosud neměly ani tušení. Trpělivě příběhy čtu, rediguju za pochodu, vysvětluju stylistické nesrovnalosti, jsem v roli nechápavého čtenáře, který nutí autora příběhu rozvinout děj tak, aby byl pestrý, košatý a držel pohromadě.

Někdy mě pozve škola, jindy knihovna, psali jsme i v legendární kavárně Avion.

Chcete to také zkusit? Kontaktujte mě: petrabraunova@seznam.cz. Slibuju, že za dopoledne z vás dostanu povídku, ač si myslíte, že to nedokážete! 🙂

Jsem bílá paní!

Byl to zpočátku jen takový úsměvný nápad. Při práci na knize Toulavá kamera 36 jsem získala několik zajímavých přátel. Reportáž o Zámecké lékárně v Třeboni mě „seznámila“ s Lenkou Želivskou, která v tom půvabném renesančním paláci Petra Voka v Třeboni pracuje. Myslím, že jsem zpočátku ani nemyslela vážně, když jsem plácla, že by mě bavilo být průvodkyní. Pravda je, že odmalička jsem na hradech a zámcích sledovala více méně průvodce než obrazy a umělecké předměty.

„Průvodce potřebujeme!“ řekla mi Lenka a protože je to žena činu, najednou jsem měla smlouvu a bílé šaty a stala jsem se Perchtou z Rožmberka.

Miluju převleky a iluze!

O existenci Petra Voka jsem samozřejmě věděla, viděla jsem oba filmy, ale po nastudování materiálu k provázení jsem pochopila, že filmaři si ze života tohoto renesančního kavalíra vybrali pouze pikantní scény a jeho význam pro tehdejší českou společnost výrazně zkreslili. Petr Vok zdaleka nebyl jen prostopášník, ale člověk moudrý, který dokázal žít. Podporoval umění a vědu, staral se o poddané s láskou, a ti ho ctili a obdivovali. Kéž bych se do té doby mohla mrknout a sdělit mu, že o jeho mecenášství dobře vím.

Už jste někdy viděli poklad?

Když se procházím se skupinkami turistů jeho bývalou knihovnou v centru Třeboně, mimochodem neuvěřitelně vkusně zrestaurovanou, a líčím jeho skutečný život, mám dobrý pocit. Je dost možné, že na nás odněkud hledí a je rád.

Do Třeboně se sjíždějí hosté ze všech stran – třeba z Varnsdorfu!

2 x Petra Braunová

Petra Braunová – ta mladší 🙂

Myslím, že tomu ani nebudete věřit. Občas se mě totiž někdo zeptal na knihu, kterou jsem stoprocentně nenapsala, přesto na její obálce stálo moje jméno. Díky sociálním sítím nebylo těžké vypátrat, že skutečně existuje druhá Petra Braunová, která také píše a publikuje. A dokonce nebydlí daleko ode mě!

Musím se usmívat. Dějí se mi od narození věci prapodivné a kuriozní, které mi ostatní nevěří. To, že jsou na světě dvě autorky stejného jména možná není neobvyklé, ale že se to stane zrovna mně? Vtipné, že?!

Přeju té druhé Pétě, aby se jí dařilo, byla u svých čtenářů oblíbená a naše jméno se tak dlouho udrželo na knižním trhu!